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Gli attori del gusto. Strategie enunciative intorno a cinema e cibo
The actors of taste. Enunciative strategies around food and film

Autore | Author
Miriam 
Visalli
miriam.visalli@unito.it
http://unito.academia.edu/MiriamVisalli

Corso di dottorato | PhD Program
Discipline del cinema e del teatro
Università degli studi di Torino
Tutor Gian Paolo Caprettini
2006

Sinossi | Abstract
La ricerca si sviluppa intorno a una generale ricognizione circa l’esperienza del gusto che l’immagine cinematografica trasforma in esperienza visuale, partendo da una esplorazione storico-culturale non solo del food film, bensì di un ”immaginario gastronomico” che attraversa la storia del cinema. Attraverso gli strumenti semiotici di analisi del racconto, ma anche attraverso una pluralità di suggestioni, da Barthes, Lévi-Strauss, a Bachelard e Greimas, si individua poi una matrice mitica e simbolica inscritta nelle stratificazioni narrative e visive, per giungere all’analisi di sei studi di caso: Felicia’s Journey, Fried Green Tomatoes, Big Night, A Touch of Spice, Eat Drink Man Woman, Like Water for Chocolate. L’analisi si sviluppa intorno a tre assi, ricordo, altrove, passioni, funzionali all’esplorazione del tessuto simbolico che connette il racconto all’immagine, e che aprono così universi di senso, riconducibili specialmente al sistema ritualizzato e allo statuto identitario che il mito e la tradizione restituiscono all’immagine. Con le parole di Ang Lee: “In a film, you can’t smell or taste food. All you can do is see it. So how you see it becomes crucial. You’re using food to seduce the senses”.

The research starts with a general survey about the experience of taste that the cinematographic image turns in a visual experience, from a historical and cultural exploration not only of the ‘food film’, but a ‘culinary imagination’ that runs through the history of cinema. Using the tools of semiotic analysis of the story, but also through some other suggestions, Barthes, Lévi-Strauss, Greimas or Bachelard, the research also identifies a mythical and symbolic matrix inscribed in narratives and visual stratifications, in order to reach the analysis of six case studies: Felicia’s Journey, Fried Green Tomatoes, Big Night, A Touch of Spice, Eat Drink Man Woman, Like Water for Chocolate. The analysis is organized around three axes, remember, elsewhere, passions, to reach a functional exploration of the symbolic suggestion that connects story and image, and that opens up worlds of meaning, especially related to the ritualized system and identity status that myth and tradition give to the cinematographic image. With Ang Lee’s words:“In a film, you can’t smell or taste food. All you can do is see it. So how you see it becomes crucial. You’re using food to seduce the senses”.

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